اگر این کارها را انجام می دهید، در معرض خطر بواسیر هستید!
نوشته شده توسط : بیتا جمیلی

بواسیر یا همان هموروئید به یکی از از شایع ترین بیماری ها تبدیل شده،که سبک زندگی و نوع تغذیه، تاثیر مستقیمی در به وجود آوردن آن دارد. این بیماری هم در زنان و هم در مردان شایع است. همچنین امکان به وجود آمدن آن از هر سنی از نوزادی تا پیری وجود دارد. ولی با آگاهی در مورد بیماری و عواملی که باعث ایجاد آن می شوند، می توان از بواسیر جلوگیری کرد.

با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید با بیماری بواسیر آشنا شوید، و عواملی که باعث ایجاد این بیماری می شوند را شناسایی کنید و در آخر تاثیرگذارترین روش های درمان این بیماری را معرفی خواهیم کرد.

بواسیر چیست؟

در ایران این بیماری اغلب با نام بواسیر شناخته می شود، و نام لاتین آن هموروئید است.  بواسیر متورم شدن دیواره سیاهرگ ها است. گشاد شدن دیواره سیاهرگ ها، یا همان مجرای سیاهرگ و بافت همبند منجر به این بیماری می‌شود.

این بیماری سیاهرگ ها و بافت هایی که به کنترل دفع مدفوع کمک می کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که این سیاهرگ ها ملتهب و متورم می شوند، شبیه به زائده گوشتی از مقعد بیرون می زنند.

این بیماری بسته به نوع رگ هایی که تحت تاثیر قرار داده به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود؛

  • بواسیر داخلی: در صورتی که سیاهرگ های داخل مقعد متورم و ملتهب شوند، بیماری از نوع داخلی است. در این حالت ممکن است بیمار علائمی نداشته باشد و یا فقط متوجه خونریزی های غیر معمول مقعدی شود، ولی به تدریج علائم شدت یافته و با پیشرفت بیماری زائده گوشتی از مقعد بیرون می زند، زائده ممکن است در ابتدا با فشار دست داخل رانده شود ولی به تدریج به حدی پیشرفت می کند که به هیچ وجه به داخل نرفته و دریچه مقعد را مسدود و دفع را مشکل خواهد کرد.
  • بواسیر خارجی؛ در نوع خارجی سیاهرگ های خارج از مقعد و زیر پوست اطراف مقعد متورم و ملتهب شده اند. این سیاهرگ ها به خوبی در زیر پوست اطراف مقعد قابل مشاهده هستند و به کبودی می زنند. در این حالت معمولاً از همان ابتدا بیمار درد شدیدی را احساس می کند، و حتی نشستن هم برای فرد دشوار می شود. یکی از مشکلاتی که برای این نوع از بواسیر ایجاد می شود، تجمع لخته خون است، این لخته خون که معمولا دردناک است، باید به سرعت تخلیه شود.

چه کارهایی باعث ایجاد بواسیر می شوند؟.

این بیماری در اثر فشار شدیدی که به رگ ها وارد می شود، شکل می گیرد. بنابراین قابل پیشگیری است. اگر یک یا چند مورد زیر را انجام می دهید، احتمال ایجاد بواسیر را حداقل تا ۸۰ درصد افزایش داده آید.

اگر ساعت های طولانی از روز را می نشینید.

طولانی مدت نشستن، یا بی‌تحرکی نه تنها باعث ایجاد بواسیر می شود، بلکه مشکلات بسیار دیگری را نیز به همراه دارد. مثلاً عامل ایجاد کمردرد یا واریس هم می‌شود.

اگر به واسطه شغل و شرایط زندگی مجبور هستید، مدت طولانی از روز را بشینید، توصیه می‌کنیم حتماً از بالش های دولتی شکل استفاده کنید و حداقل یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و پیاده‌روی کنید.

اگر مدام از غذاهای چرب،فست فود یا فاقد فیبر استفاده میکنید.

تغذیه نقش اساسی در ایجاد این بیماری دارد، زیرا اغلب هموروئید ها در اثر یبوست مزمن ایجاد می شوند. غذای چرب و فست فود فاقد فیبر هستند و باعث ایجاد یبوست می شود. و در عوض فیبر حجم مدفوع را افزایش میدهد، و از یبوست جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد می کنیم حتماً مصرف روزانه انواع میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به طور هر فرد متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر در طول روز نیاز دارد.

اگر رابطه مقعدی دارید،

رابطه جنسی مقعدی به شدت منع می شود، زیرا این رابطه فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کرده و عامل بسیاری از بیماری ها است. انجام این رابطه مستقیما فشار بسیار زیادی را به رگهای مقعد وارد کرده و باعث تورم آنها می شود. پزشکان توصیه میکنند، حدالامکان از انجام این رابطه پرهیز کنید.

اگر مدام اجسام سنگین را جابجا می کنید.

اگر به واسطه شغل خود، مجبور هستید اجسام سنگین را جابجا کنید، مطمئناً در معرض بواسیر هستید. جابجایی اجسام سنگین و یا هل دادن اجسام سنگین فشار زیادی را به ناحیه تحتانی وارد کرده و عوامل ایجاد این بیماری می شود.

حتی انجام ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری یا بدنسازی هم می تواند عامل ایجاد این بیماری باشد. پزشکان توصیه میکنند برای حفظ سلامت خود انجام ورزش‌های سبک نظری پیاده روی را جایگزین کنید.

اگر از یبوست یا اسهال مزمن رنج می برید.

هم‌ یبوست و هم اسهال می‌تواند فشار بسیار زیادی به رگ های مقعدی وارد کند. یبوست یا همان دفع مدفوع سخت باعث میشود برای تخلیه مدفوع فشار زیادی را به مقعد وارد کنید.

اگر در چند روز متوالی دچار یبوست و اسهال مزمن شدید و با انجام روشهای خانگی و کنترل مصرف فیبر نتیجه نگرفتید، فورا برای درمان این شرایط به پزشک مراجعه کنید. یبوست یا اسهال مزمن می تواند نشانه مهمی از بیماری های گوارشی باشد و باید جدی گرفته شود. در بسیاری از موارد این شرایط با مصرف دارو کنترل و برطرف میشود.

مصرف داروهای مسهل و ملین می تواند به درمان فوری یبوست کمک کند، اما در مصرف این داروها نیز نباید زیاده‌روی کرد.

اگر باردار هستید!

بارداری یکی از شیرین ترین شرایط و دورانی است که زنان تجربه می‌کنند، اما با عوارضی نیز همراه است. یکی از رایج ترین عوارض بارداری ابتلا بواسیر است.

اغلب زنان در دوران بارداری ،تحرک کمی دارند و مدت طولانی را می نشیند. از طرفی بارداری میتواند همراه با ترشح مقدار زیادی هورمون باشد و خود این عامل ایجاد یبوست می شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم اگر باردار هستید،حداقل امکان تحرک سابق را داشته باشید و با مصرف فیبر یبوست را کنترل کنید، تا خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهید. البته بسیاری از زنان بعد از زایمان دچار هموروئید می شوند، زیرا زایمان طبیعی هم می تواند فشار بسیار زیادی را به مقعد وارد کند.

نشانه ها و علائم

علائم و نشانه های این بیماری واضح هستند و تشخیص آنها کار چندان مشکلی نیست!

  • درد و التهاب در مقعد که اغلب با دفع مدفوع شدت می گیرد.
  • خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع یکی از رایج ترین علائم می باشد که در انواع آن هم مشاهده می شود.
  • سوزش و خارش مقعد، بواسیر های بیرون زده از مقعد مانع رعایت بهداشت به طور کامل شده و باعث سوزش و خارش مقعد میشود.
  • لمس زائده های بیرون زده از مقعد یا توده های متورم در اطراف مقعد
  • احساس نیاز به دفع مدفوع

راه های درمان بواسیر یا هموروئید

درمان بواسیر یا هموروئید بسته به میزان پیشرفت آن متفاوت است. معمولا خط اول درمان این بیماری  درمان های خانگی و دارویی برای کنترل علائم بیماری است، اگر پاسخگو نبود، باید با روش های جراحی مثل روش سنتی و لیزر این بیماری را درمان کرد.

زائده متورم شده با هیچ روشی جز یکی از روشهای جراحی از بین نمیرود. در واقع درمان های خانگی و دارویی برای مدارا با بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن موثر هستند و تاثیری در درمان قطعی بیماری ندارند. روش های درمان این بیماری عبارتند از :

درمان بواسیر با لیزر

برای انجام این درمان و به جهت آرامش خاطر بیمار از داروی بی حسی موضعی استفاده می‌شود. بی حسی به اطراف مقعد تزریق می شود و از طریق نخاع نخواهد بود. سپس بیمار روی تخت دراز میکشد و پرستار دیگر نواحی بدن را با پارچه مخصوص می پوشاند.

در ادامه پزشک با استفاده از لیزر، زائده ی بواسیر را بدون اینکه بیمار دردی احساس کند و یا دچار خونریزی شود، بریده و از مقعد خارج میکند. از آنجایی که لیزر حین برش عروق و اعصاب را سوزانده و مسدود می‌کند ، پس درد یا خونریزی حین عمل سرپایی و پس از آن وجود ندارد

همه این مراحل در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شوند، بعد از لیزر نیز بیمار می تواند کلینیک را ترک کند و به منزل برگردد.

منبع :
https://express.adobe.com/page/fQAmTyvOBsZ45/





:: برچسب‌ها: بواسیر ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: